Dag 7

De laatste dag van mijn challenge, daarom wat gouwe ouwe producten uit mijn jeugd die nog steeds te koop zijn. Morgen post ik nog een bonus blog met mijn ervaringen.

Ontbijt

Een warm ontbijt wat supersnel klaar is, Brinta. 200 mL melk 2 minuten in de magnetron, 35 gram Brinta en wat zoetstof erdoorheen mengen, even wachten en klaar. Dit ontbijt is 200 kcal


Brinta, een acroniem voor  "Breakfast instant tarwe" werd ontwikkeld in groningen en op de markt gebracht in 1944 (link). Volgens de eerste reclames een ontbijt wat "staat in de maag". Ondanks de leeftijd nog steeds een gezond ontbijt vol voedingsvezels.

Lunch

Voor lunch deze keer een broodje 30+ kaas, met augurk, een boterham met Heinz sandwich spread tomaat-lente ui en een bakje sla met olijven. De voedingswaarde van deze lunch was 366 kcal.


Weer een klassieker uit mijn jeugd Heinz sandwich spread. Ontwikkeld in de verenigde staten maar vooral populair geworden in groot Brittannië en Nederland. De eerste reclame in Nederland duikt op in 1959. Ondanks dat de spread 39% groente bevat, is de nutriscore een D, dit door het hoge vetpercentage, maar lekker is het wel 😋. En wie herinnert zich nog deze vrolijke reclame uit de jaren 80?



Diner

De vegetarisch challenge werd afgesloten met wraps. Een rode bieten tortilla gevuld met verschillende bonen, mais en avocado's, samen met een zelfgemaakte knoflooksaus. Daarbij nog wat sla en sambal. De totale voedingswaarde was 830 kcal



Groente tortilla's willen uitstralen dat ze gezonder zijn, alhoewel het niet expliciet op de verpakking staat. Maar in werkelijkheid zit er minder verschil in dan je denkt. Youtuber Marloes Korver, schreef er een interessant artikel over. Ik vond ze ook stugger dan gewone tortilla's en ik at twee tortilla's die samen 374 kcal waren (45% van het totaal)

Tussendoortjes

Cup-a-soup franse ui en een salted caramel snoepje.






Reacties